Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Kivennäisaineet

Kivennäisaineet ovat epäorgaanisia aineita (eivät sisällä hiiltä), joita ravinnosta on saatava vähintään 100 mg päivässä. Hivenaineita ovat ne kivennäisaineet, joden tarve on alle 100 mg. Välttämättömiä kivennäis- ja hivenaineita on noin 20. Ravinnossa olevien kivennäisaineiden määrään vaikuttaa suuresti maaperä, jossa kasvit ovat kasvaneet.

KIVENNÄISAINE TÄRKEIMMÄT LÄHTEET TÄRKEIMMÄT TEHTÄVÄT
Kalsium

Maitovalmisteet, vihreät lehtivihannekset (esim. parsakaali), pähkinät, siemenet, palkokasvit

Päiväsaantisuositus: 800 mg

Välttämätön luston rakentumisessa ja uudistumisessa, hampaiden mineralisoitumisessa, verenvuodon tyrehdyttämisessä, lihasten supistumisessa ja verenpaineen säätelyssä. Kalsiumin hyödyntäminen tarvitsee myös D-vitamiinia.

Puutosoireita: lihaskivut, sydämen tykytys, kohonnut verenpaine, osteoporoosi, ientulehdus, huonot hampaat

Fosfori Maito- ja viljavalmisteet. Lähes kaikki ruoka-aineet Tarvitaan luuston ja hampaiden rakentumiseen ja energia-aineenvaihduntaan.
Magnesium

Täysjyvävilja- ja maitovalmisteet sekä kasvikset, pavut, pähkinät, merenelävät, tummanvihreät lehtivihannekset

Päiväsaantisuositus: 375 mg

Ravintolisistä magnesiumsitraatti imeytyy parhaiten, magnesiumglukonaatti ei aiheuta vatsavaivoja.

Tarvitaan lihas- ja hermoimpulssien syntymiseen, aineenvaihdunnan säätelytehtäviin. Edesauttaa ionipumppuja, jotka säätelevät natriumin, kaliumin, kalsiumin, kloridin ja muiden suolojen virtausta solukalvoissa. Solujen sähkövarauksen ylläpitäminen. Auttaa mielialan pitämisessä tasaisena.

Puute saattaa aiheuttaa ruokahaluttomuutta, pahoinvointia, väsymystä, heikkoutta, lihaskramppeja, puutumista, tasapaino-ongelmia, sydämentykytystä, alhaista verensokeria.

Vaikuttaa mm. verenpaineeseen, sydänterveyteen, osteoporoosiin, astmaan, krooniseen väsymykseen, PMS-oireisiin.

Natrium Ruokasuola ja sitä sisältävät elintarvikkeet (mm. leipä, lihavalmisteet ja juusto).

Käsittelemättömien elintarvikkeiden natriumsisältö on erittäin alhainen
Säätelee neste- ja elektrolyytti- sekä happo-emästasapainoa sekä hermoimpulssien siirtoa ja lihassupistuksia.Natriumia on elintarvikkeissa luonnostaan sen verran ettei sitä tarvitse lisätä ruokavalioon suolana
Kalium

Kasvikset sekä maito- ja viljavalmisteet, merenelävät, hedelmät (erityisesti banaani ja tomaatti), täysjyvätuotteet

Päiväsaantisuositus: 2 g

Säätelee solun neste- ja elektrolyytti- sekä happo-emästasapainoa sekä hermoimpulssien siirtoa ja lihassupistuksia. Merkitystä verenpaineen säätelyssä.

Auttaa natriumia poistumaan elimistöstä.

Puutos aiheuttaa lihasheikkoutta ja sydämen toimintahäiriöitä; myös ummetusta, ärtyneisyyttä, pistelyä, sekavuutta.

Rajoitukset: Kaliumvalmisteita ei tule käyttää ACE-estäjien (verenpainelääkkeiden) kanssa ja munuaissairaiden tulee käyttää vain lääkärin valvonnassa

Rauta Liha, sisäelimet, veri (hyvin imeytyvää hemirautaa). Täysjyväviljavalmisteet ja vihreät kasvikset (huonommin imeytyvää nonhemirautaa, jonka imeytymistä parantaa C-vitamiinipitoiset ruuat Tarvitaan hemo- ja myoglobiinin rakenneosana hapen ja hiilidioksidin kuljetuksessa ja varastoinnissa sekä entsyymien rakenneosana solujen aineenvaihduntareaktioissa
Kupari

Täysjyväviljavalmisteet, kasvikset ja lihavalmisteet

Tarvitaan energia-aineenvaihduntaan, raudan aineenvaihduntaan, antioksidanttipuolustukseen ja keskushermoston toimintaan. 

Sinkki Vilja-, maito- ja lihavalmisteet Vaikuttaa entsyymien osana moniin aineenvaihduntareaktioihin
Mangaani Täysjyväviljavalmisteet ja kasvikset Vaikuttaa entsyymien osana moniin aineenvaihduntareaktioihin
Fluori Juomavesi Hammaskiilteen kovettuminen ja hammasmädän ehkäiseminen
Kromi

Täysjyvävilja-, liha- ja maitovalmisteet, keltuainen, juusto, hedelmät, hunaja, timjami

Päiväsaantisuositus: 2 g

Osallistuu hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihduntaan. Edistää insuliinin siirtymistä soluihin ja kiihdyttää glukoosin muuntumista energiaksi.

Hyötyä diabeteksen ja sydän- ja verisuonisairausten ehkäisemisessä ja hoidossa sekä painonpudotuksessa.

Puuteoireita: alkoholi-intoleranssi, glukoosi-intoleranssi, poikkeavat rasva-arvot, näläntunne, painonnousu, hermostuneisuus, ärtyneisyys, janontunne

Seleeni Liha-, maito- ja viljavalmisteet, kala sekä kananmuna Ehkäisee soluja hapettumisvaurioilta
Jodi

Maitovalmisteet, munat, jodilla täydennetty ruokasuola, merikala, merilevä

Päiväsaantisuositus: 150 µg - fyysisesti aktiiviset saattavat tarvita enemmän

Tarvitaan kilpirauhashormonien rakennusaineina, jotka säätelevät aineenvaihduntaa. Tärkeä merkitys väsymyksen ja ylipainon ehkäisyssä.

Puutostila: kilpirauhasen vajaatoiminta ja liikakasvu, väsysmys, energianpuute, lihaskipu, rintojen aristus, lisääntynyt liman eritys, palelu sekä ihon, hiusten ja kynsien huonokuntoisuus.

 

Lähteet:

kasvikset.fi-sivusto

Vitamiinit, kivennäisaineet ja yrttivalmisteet. Tri Sarah Brewer. Hämeenlinna 2011.