Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

Vitamiinit

Vitamiini

Tärkeimmät lähteetTärkeimmät tehtävät
A-vitamiini Rasvaa sisältävät maitovalmisteet, maksa, muna ja leipärasvat. Hyviä lähteitä ovat oranssit, punaiset ja vihreät kasvikset, jotka sisältävät A-vitamiinin esiastetta karoteenia Välttämätön kasvulle, hämärässä näkemiselle, solujen uudistumiselle sekä ihon ja limakalvojen kunnolle. Karoteeni toimii antioksidanttina. 

Puute aiheuttaa kasvuhäiriöitä ja silmäsairauksia.

D-vitamiini Leipärasvat, kala, maito ja muna. Vitamiinivalmisteet ainakin lapsilla ja vanhuksilla. Syntyy iholla auringonvalon vaikutuksesta aurinkoisena vuodenaikana (huhti-syyskuu) Välttämätön kalsiumin ja fosforin imeytymiselle sekä luuston kasvulle ja uudistumiselle.

Puute aiheuttaa lapsilla riisitautia ja aikuisilla luiden pehmenemistä.

E-vitamiini eli tokoferoli Kasviöljy, margariini, täysjyväviljavalmisteet, kala, kananmuna, kasvikset ja pähkinät. Toimii antioksidanttina.
K-vitamiini

Erityisesti vihreät kasvikset, kukkakaali, parsakaali; myös jogurtti, keltuainen, tomaatti, peruna, palkokasvit. Myös suoliston bakteerit valmistavat K-vitamiinia

Päiväsaantisuositus: 75 μg

Tärkeä tekijä veren hyytymisessä. Puute ilmenee veren hyytymisen estymisenä ja sisäisenä verenvuotona, myös runsaina kuukautisina, ripulina, toistuvana nenäverenvuotona.

Hyötyjä: vähentää kalsiumkatoa ja osteoporoosia, K2 voi alentaa sydän- ja verisuonisairausriskiä, K1 suojata tyypin 2 diabetekselta,

C-vitamiini Marjat, hedelmät, vihannekset ja juurekset tuoreina ja mahdollisimman vähän käsiteltyinä. Toimii antioksidanttina. Tärkeä nonhemiraudan imeytymiselle sekä monien entsyymien ja sidekudoksen muodostumiselle. Auttaa hyvän yleiskunnon ylläpitämisessä. Puute ilmenee mm. yleiskunnon heikentymisenä, väsymyksenä, ruokahaluttomuutena ja aneemisuutena.
Tiamiini eli B1-vitamiini Täysjyvävilja-, liha- ja maitovalmisteet ja kasvikset Toimii hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihdunnassa. Tärkeä myös ääreishermoston toiminnalle ja normaalille kasvulle. Puute ilmenee mm. väsymyksenä, ärtyisyytenä ja ruokahaluttomuutena.
Riboflaviini eli B2-vitamiini Maito-, liha- ja täysjyväviljavalmisteet ja kasvikset Tarvitaan energiaravintoaineiden aineenvaihduntareaktioissa. Puute ilmenee mm. suupielien haavaumina, ihon punoituksena sekä tulehtumisena silmien, suun ja sierainten ympäriltä.
Niasiini Liha-, täysjyvävilja- ja maitovalmisteet kasvikset ja kala. Tarvitaan energiaravintoaineiden aineenvaihduntareaktioissa. Puute aiheuttaa mm. väsymystä, ruokahaluttomuutta ja hermostuneisuutta
Pyridoksiini eli B6-vitamiini Liha- ja täysjyväviljavalmisteet sekä kasvikset. Tarvitaan energiaravintoaineiden aineenvaihduntareaktioihin. Puute ilmenee ihottumana silmien, nenän ja huulten ympärillä sekä suu- ja kielitulehduksena
Pantoteeni-happo Sisäelimet, liha, kala, muna ja täysjyväviljavalmisteet Tarvitaan energiaravintoaineiden aineenvaihduntareaktioissa
Foolihappo Tuoreet kasvikset, maksa, kala, viljavalmisteet, naudanliha ja muna. Tarvitaan punasolujen uusiutumiseen ja aineenvaihduntareaktioihin. Puute aiheuttaa anemiaa. Tärkeä erityisesti raskaana oleville
B12-vitamiini eli kobalamiini Liha- ja maitovalmisteet, maksa, kala sekä muna. Vain eläinkunnan tuotteissa Tarvitaan moniin aineenvaihduntareaktioihin, kuten foolihapon aineenvaihduntaan, verisolujen muodostumiseen ja hermokudoksen normaaliin toimintaan. Puute aiheuttaa pernisiöösianemian ja hermostohäiriöitä; mm. puutumista, jäykkyyttä, raajojen kylmenemistä ja psyykkisiä häiriöitä
Biotiini Munan keltuaisessa ja sisäelimissä. Hyvin monissa tavallisissa ruoka-aineissa

Tarvitaan energiaravintoaineiden aineenvaihdunnassa

 

Taulukko @ kasvikset.fi-sivusto

Ihonväri, D-vitamiini ja folaatti

Mitä yhteistä on ihonvärillä, D-vitamiinilla ja folaatilla?

Mistä johtuvat eri ihonvärit? UV-säteily- ja melaniinisuojasta ihosyöpäriskin välttämiseksikö pelkästään?

Teeman dokumentissa tutkijat selvittävät asiaa, ja erityisesti sitä, miten evoluutio on vaikuttanut ihonväriin. Todisteita haetaan UV-säteilyn suhteesta evoluutioon eli auringonvalon vaikutuksesta lähinnä lisääntymisikäisiin ihmisiin. Koska ihosyöpä ilmenee yleensä vasta hedelmällisen iän jälkeen, sen vaikutusta evoluutioon pidetään vähäisenä.

Tutkijoille muun muassa selvisi, että voimakas UV-säteily tuhoaa veren folaattia. Raskausaikana folaatti on erityisen tärkeä kasvavalle sikiölle, ja tummempi pigmentti suojaa haitalliselta säteilyltä. Aurinkoisilla alueilla tummempaa ihonväriä tarvitaan siis folaatin säilymisen ja siten lisääntymisen turvaamiseen.

Pohjoisessa, alueilla, joilla on vähän auringonvaloa ja UV-säteilyä, vaalea iho kehittyi läpäisemään paremmin säteilyä, jotta elimistö pystyisi muodostamaan tarpeeksi D-vitamiinia. Koska tumman ihon pigmentti suojelee säteilyltä, se myös tarvitsee enemmän auringonvaloa D-vitamiinin valmistukseen.

Riisitautiahan ilmeni erityisen paljon teollistumisen aikaan, koska silloin ihmiset muuttivat kaupunkeihin ja alkoivat viettää enemmän aikaa sisätiloissa. He saivat tuolloin vähän auringonvaloa, mikä altisti D-vitamiinin puutokselle. Kalanmaksaöljy oli ratkaisu riisitautin poistamiseksi.

Inuiitit taas ovat esimerkki kansasta, jolla on tummempi pigmentti, vaikka he asuvat pimeässä pohjoisessa. Mikä tähän on syynä? Kalasta saatu D-vitamiini, jonka myötä ihon ei ole tarvinnut vaalentua.

Katso YLE Areenalla Teeman dokumentti Ihonvärin evoluutio, esitysaikaa 15.5. asti: http://areena.yle.fi/video/1302810076192

D-vitamiini